Wednesday, June 9, 2010

New life

Kringggggggggggggggggggggg. Kuat sungguh nada deringan jam loceng yang dibeli oleh papa. Jam loceng dicapai lalu ditutup deringannya agar tidak menjadi riuh sekampung.
Tiba-tiba satu suara jeritan terdengar dari bawah.
"Bangun cik Kyra". suara minah Indon mula bergema.
"Arghh!" suara malas bangun tidur mula kedengaran.
"Alangkah bagusnya kalau harini aku tak perlu bangun dan tak perlu pergi kolej" mula berfikir.
Tiba-tiba
"Cik Kyra. Cik Kyra" pintu bilik diketuk.
Pantas Kyra bangun dari tilam empuknya lalu buka pintu. Terpancul satu lembaga dihadapan Sumi, minah Indon yang saban hari semakin sabar dengan karenah budak perempuan yang bernama Kyra. Matanya terbeliak sambil memandang Sumi dari atas ke bawah. Sumi terdiam dan tertunduk.
"Takutlah tu. Tadi teriak sangat!" cemuh Kyra
"Kyra, cepat mandi nanti lewat ke kelas. Today is your first day, remember? I believe you doesnt want to be late?" kedengaran suara perempuan tua dari bawah.
"I'm coming granny. It just Sumi yang kejutkan Kyra tak tentu pasal" lantas pintu bilik ditutup tanpa pendulikan Sumi yang masih menunggu diluar bilik.
Dibukanya sekali lagi pintu, kelibat Sumi masih jadi minah pacak.
"Sumi, just go away boleh tak? Kamu selalu bikin kacau. Pergi!" teriak Kyra. Sumi meluru turun kebawah, air matanya mula bergenang. Dia tidak pernah faham dengan cucu majikannya. Ada saja yang tidak kena dengan apa yang dibuatnya. Sumi, warga Indonesia yang baru bekerja dengan keluarga Selena Stanley selama setahun jagung itu mula menjadi tension gara-gara seorang remaja perempuan, Kyra.
Didalam bilik air, Kyra sedang leka membelek wajahnya yang sememangnya sudah cantik. Bermacam-macam yang difikir olehnya - Apa yang perlu dia buat pada hari ini? Hari pertama di kolej, nak dapatkan kawan baru - Apakah mereka itu semua sesuai berkawan dengannya? New Lecturer, new class, new environment, new..new..
Arghh, apa yang penting, aku adalah aku. Aku tak akan membiarkan sesiapapun buli budak baru okay. Siapa yang berani buli Kyra? Please!
Kyra membuka wardrobe - dipilihnya baju satu persatu. I need to look good. No, not only good but fabulous. Kyra ketawa kecil, tersenyum melihat dirinya di cermin. Terlalu banyak baju sehinggakan dia menjadi pening untuk memilih baju yang sesuai. Susahnya nak pilih.
"Sumi. Sumi. Sumi" jerit Kyra
"Ya, cik Kyra. Apa boleh saya bantu?" suara kecil Sumi kedengaran kepenatan.
"Cuba kamu tengok ni baju mana yang sesuai dengan saya? Cepat sikit, saya dah lambat ni"
"Ya, ya. aku pikir baju pink itu sesuai dengan cik Kyra"
"Pink saja yang kau tahu. Kau ni tak membantu langsung. Inikan baju yang saya pakai last week. Ishkk, keluar jelah kamu" geram Kyra dengan Sumi yang kononnya Kyra fikir boleh menolongnya memilih baju yang sesuai.
Sumi keluar dari bilik Kyra dengan perasaan serba salah.

1 comment:

  1. cian si sumi...

    psst knp x gune url nigtkyra?
    *musykil*

    ReplyDelete